En förorenad värld


Två poliser kör längs gatan. Klockan är väl 02 på natten. Kan du tänka dig, två på natten och gatorna är fulla med bilar. Det är väl därför dom kallar den för ”staden som aldrig sover”. Bobby som kör bilen tänder en cigg och vänder sig till sin partner Rick som sitter lugnt och skönt och läser tidningen och säger;
- Paris.
- Huh?
- Paris, min tjej tog alla våra saker ur lägenheten och drog till Paris med nån jävla fransos.
- Paris är en vacker stad. Vad ska du göra?
- Jag ska till Paris.
- Aha?
- Jag ska till Paris och när jag är där ska jag fanimej döda den där jävla horan och skära kuken av honom.
- Jag har varit i Paris, det är otroligt vackert där.
- Hörde du inte vad jag sa?
- Ja hörde. Men när du ändå är där så borde du helt klart kolla in Louvren.
- Jaså?
- Ah, det är helt underbart. Alla stora konstnärer samlade på en och samma plats. Helt jävla fantastiskt är vad det är.
- Paris. Helvete! Jag har alltid velat dra dit, synd att ska behöva vara under dessa omständigheter. Jävla kvinnor!
Bobby svänger av stora gatan och stannar vid en bensinmack.
- Ska du ha något eller?
- Näe, det är lugnt.
- Okej, kommer snart.
- Eller vänta, köp ett paket Marlboro Lights.
- Okej.
Bobby går in på bensinmacken. Går till kylen och plockar ut ett sexpack, plockar på sig några chokladkakor på vägen till disken.
- Ett paket Marlboro och en flaska vodka.
- Va det bra så?
- Ah visst.
- 260 kronor tack.
Bobby slänger upp tre hundra på disken. Butiksbiträdet slår in det på kassan, lägger ner pengarna och ger tillbaka växeln. Tar fram en påse och stoppar ner varorna och ger dom sen till Bobby.
- Välkommen tillbaka!
Bobby nickar och går sedan ut till bilen igen och hoppar in, ger påsen till Rick som fortfarande sitter och läser tidningen.
- Köpte du mina cigg?
- Kolla i påsen dom ligger där.
- Lights sa jag, Lights! Det här är fan röda!
- Köp dina egna jävla cigaretter nästa gång då! Ta det du får och håll käften, mitt huvud  dödar mig.
- Faaan...
Suckar Rick besviket och öppnar sitt paket och tar en cigg. Bobby tittar på Rick och pekar på vodkan. Rick ger den till Bobby som tar ett par rediga klunkar tills han nästan spyr.
- Seriöst vi jobbar, borde du inte ta det lite lugnt?
- Den dagen jag vill höra dig berätta vad jag ska göra och inte göra så ber jag om det. Förstått? -
Jaja, du gör som du vill, jag säger bara.
- Gör inte det.

Tiden går och Bobby fortsätter dricka sin vodka och sina öl. Efter några timmars patrullerande så är allting slut. Längs vägen ser han samtidigt en luffare gå med sin kundvagn med alla sina ägodelar där i. Inte så värst gammal men ungefär i 30-40 års åldern. Dock är svårt att avgöra hur gammal en uteliggare är som inte lever det mest hälsosamma livet antar jag. Bobby Stannar i alla fall och Rick frågar varför han stannar;
- Bobby vafan gör du?
- Vänta här.
- Seriöst, vart fan ska du?
- Men för i helvete Rick sitt kvar i bilen sa jag.
Bobby stiger ut ur bilen och Rick följer honom med blicken helt förundrat. Väl framme vid uteliggaren så säger Bobby åt honom att stanna och ställa sig mot väggen med händerna upp och benen isär. Uteliggaren svarar oroligt och undrande;
- Eh, vad nu, vad vill du med mig?
- Håll käften din jävla sopa, prata inte med mig. Du stinker!
- Vad har jag gjort för fel konstapeln?
- Du finns. Kom igen nu öka takten. Vänd dig mot väggen och upp med händerna. Glöm inte benen. Gör som jag säger och inget dåligt kommer hända.
Uteliggaren. Eller Tyler som han heter, gör som Bobby säger och vänder sig mot väggen och tar upp händerna. Särar på benen och frågar sedan igen vad det är han har gjort;
- Förlåt konstapeln men vad är det jag har gjort egentligen?
- Du finns din jävel och jag är så jävla trött på att såna som du går runt och gör gatorna fulare än vad dom är! Säger Bobby med irriterad stämma. Tylers huvud sjunker ner och han suckar djupt, trött på att få skit för saker han inte gjort. Han håller sig för sig själv, som han alltid har gjort ju. Men ändå ska det vara nån jävla idiot som vill ta ut sina agressioner på en.
- Snälla jag har inte gjort nåt! E du nån jävla gestapo eller?
- Håll käften sa jag!!
Skriker Bobby och börjar slå Tyler med sin batong. Ett slag, rakt mot knäna. Två slag, rakt i ryggen. Tre slag, mot ryggen igen och avslutar det hela med ett slag mot huvudet när han ligger ner på marken. Tyler rör sig inte. Andas inte.

Tyler va en svag människa. Inte på det sättet att han va svag inombords dvs i psyket. Utan mer svag i kroppen, rent fysiskt. Han hade längre levt på gatan och mat va en lyx han lyckades få tag på kanske två eller tre gånger i veckan. Dessa batongslag blev alldeles för mycket för honom. Tyler dog efter att han blev slagen i huvudet. Han led inte så mycket, det hela gick ganska fort. Poliser som Bobby vet hur dom ska göra för att det ska gå fort. Det har staten sett till. Så nu låg han där, med blod rinnande från hans huvud, livlös och utsatt. Utav en person som är meningen att finnas till för att upprättahålla ordningen och rädda människor ifrån ondo. Världen är bra skev, ironisk egentligen. Dom som ska skydda, är dom som förstör. Dom som ska förstöra, är dom som i slutändan räddar och skyddar. En förändring är ett måste, låt oss förändra.


Tills vidare, ptja låt oss förändra!

// m

Comments
Posted by: Johanna

Du har väl inte tagit livet av Jack???

2009-09-18 @ 11:23:18
Posted by: m

I believe I just did.

2009-09-18 @ 16:59:05
URL: http://mikaelnovac.blogg.se/
Posted by: emma

awesome writing!

2009-09-18 @ 17:28:05
URL: http://emskiloo.blogspot.com
Posted by: Spliff

Tummar upp!

2009-09-18 @ 21:47:58
Posted by: Johanna

Näej... But why?

2009-09-19 @ 08:24:33
Posted by: Ida

awesome dude! :)

2009-09-19 @ 20:17:55
Posted by: Anonym

Du skriver riktigt bra Mike!



/ J

2009-09-23 @ 14:24:59
Posted by: m

Tack Emma, Ida (vem du nu än är), Spliffan, J (vem du nu än är)



:)

2009-09-23 @ 14:28:22
URL: http://mikaelnovac.blogg.se/

Comment the post:

Name:
Remember me?

E-mail: (Hidden)

URL/Blog:

Comment: