Hur skriver man en synopsis?


Hey folket!

Jag satt och tänkte att jag skulle i sann Mikael Novac-anda lära er/ge tips på hur man skriver en synopsis till ett filmmanus. Då jag anser att kunskap är viktigt och eftersom jag själv skriver filmmanus så är ju detta fullt lämpligt att skriva ett inlägg om. I allafall, här kommer en enkel guide på hur du just skriver en synopsis;



I en Synopsis ger man en RESUMÉ av handlingen och talar om vilken berättarform man tänker använda sig av. (Dokumentär, spelfilm, repotage etc).

 

 

Varför synopsis?

  • Man vill göra materialet tydligt för sig själv och andra
  • Man vill snabbt och lätt kunna presentera en idé och dess handling


Hur ser en synopsis ut?


Storlek: Helst bara en sida, max två.


Målgrupp: Vilka man vänder sig till; Barn, vuxna och/eller ungdomar.

 

Berättarform: Dokumentär, spelfilm, repotage etc.

 

Filmens syfte: Är den tänkt att väcka debatt och/eller eftertanke, ifrågasätta, propagera, informera eller underhålla och etc?



(Syftet handlar alltid om varför man vill förmedla ett budskap. För att veta hur man ska skriva manus måste man ha analyserat vad filmen har för syfte).

 

 

 

Tills vidare, har ni några frågor så tveka inte att skriva en kommentar eller skicka iväg ett mejl. Är mer än glad att svara på vad som helst. Om det önskas att jag lägger upp en egen-skriven synopsis så kan jag även göra det.

 

// m

Comments
Posted by: johan

Tjena, råkade komma in på denna sida. Hoppas du fortfarande kollar den.



Finns det någon standardmall för hur själva berättardelen i synopsiset ser ut? Vad i storyn bör man ta med och inte ta med? Och så tänkte jag på eftersom det ska vara ganska kortfattat, får man ta med detaljer som verkligen färgar filmens karaktär?



Har du andra tips i övrigt?



Det skulle vara otroligt bra om du ville lägga upp ett exempel på synopsis.



Tacksam för svar



Mvh/ johan

2010-05-26 @ 13:23:53
Posted by: fredrik

Ska bara tipsa om att det finns både synopsis, treatment och hela långfilmsmanuset till filmen KÖRRINGEN DÄRNERE (regi Ragnar di Marzo) på nätet. Länkar till sajten finns i på min blogg på adress:

http://blogg.adastramedia.se/2007/10/kapitel-9-treatment-step-outline-och.html



/fredrik

2011-07-05 @ 18:15:26
URL: http://blogg.adastramedia.se

Comment the post:

Name:
Remember me?

E-mail: (Hidden)

URL/Blog:

Comment: